باتری سرور HP چیست ؟
باتری سرور که با نام باتری کَش رید (RAID Cache Battery) نیز شناخته می‌شود (براساس نسل باتری سرور، این نام‌گذاری متفاوت است) ، قطعه‌ی سخت‌افزاری است که در صورت قطع برق از داده و اطلاعات در حافظه پنهان مراقبت می‌کند. به‌همین خاطر معمولاً حافظه‌ Cache سرورها مجهز به باتری است.

در حقیقت باتری سرور مجهز به فناوری مجازی‌سازی اطلاعات است که می‌تواند داده‌ها حافظه پنهان را در درایو سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ذخیره کند. این قابلیت باعث می‌شود تا دیتا خوانده و نوشته شده در یک زمان مشخص، در صورت قطع غیرمنتظره برق یا پاور، از بین نرود و تا با بازیابی برق، توسط فناوری به‌کار رفته در باتری مانند کنترلر رید محتوای حافظه پنهان را به درایو اصلی منتقل شود.

باتری سرور HP از چندین دسته تشکیل شده است، که بسته به مدل و نسل سرور، باتری ها متفاوت میباشند. در نسل های قدیمی تر باتری ها از نوع BBWC بودند که بازدهی و بهره وری کمتری داشتند و این امر علاوه بر کاهش طول عمر باتری ها ، خطراتی نیز امنیت داده ها را تهدید می کرد. از این حیث کمپانی اچ پی نسل جدید باتری ها را ارئه کرد، که دیگر خبری از باتری و برق در کار نبود و تکنولوژی استفاده شده بر مبنای NAND و فلش بود که داده ها از طریق DRAM بر روی فلش رایت می شوند. در این فرایند دیگر نام باتری استفاده نمی شود و این نوع منبع پشتیبان را خازن می نامند. در سرورهای جدید HPE از باتری های لیتیومی Low Halogen استفاده می شود که در سرعت و پشتیبانی داده ها در ارتباط با کش ها تغییرات چشمگیری اعمال شده است.

فرآیند کارکرد باتری در سرور
کارکرد اصلی باتری دقیقاً شبیه به باتری بایوس در مادربورهای معمولی است که در صورت از کار افتادن پاور یا قطع ناگهانی برق، کنترلر Raid برق مورد نیاز را برای انتقال اطلاعات از حافظه پنهان به فلش را تأمین می‌کند. معمولاً باتری‌های سرور علاوه بر پشتیبانی از فلش با رم‌های مدل NVDIMM نیز مجهز هستند تا اطلاعات از DRAM به NAND Flash منتقل شود.

رم non-volatile dual in-line یا NVDIMM حافظه‌ای است که در هنگام قطع شدن برق و خاموشی ناگهانی دستگاه، می‌تواند اطلاعات را در خود ذخیره کند. این نوع رم باعث بالا رفتن سرعت و بهبود عملکرد بازیابی اطلاعات می‌شوند و همچنین قابلیت solid-state drive (SSD) را نیز افزایش می‌دهد.

در فرآیند کاری باتری‌ سرور نسل جدید کمپانی اچ پی مجهز به کنترلر Smart Array Card است که این قابلیت علاوه بر بهبود عملکرد و کنترل ذخیره‌سازی، باعث انعطاف‌پذیری بیشتر و مدیریت بهتر در پیکربندی نیز می‌شود.

به زبان ساده تر نقش باتری رید کنترلر در سرورها :
باتری های سرور hp یا باتری Raid Controller یک باتری لیتیومی هستش که اگه برق سرور قطع بشه و یا پاور سرور از کار بیوفته یا به طور کل دستگاه دچار نوسان برق بشه، برق  raid controller رو تامین کنه تا اطلاعاتی که روی cache قرار داره ازبین نره و رید بندی انجام شده بهم نریزه .

قیمت باتری سرور HP
برای خرید باتری سرور باید به‌نوع پیکربندی، فناوری‌های به‌کار گرفته شده در آن و همچنین سازگاری با سرورهای مختلف توجه کنید. به‌عنوان مثال باتری سرور HPE 96W Smart Storage Battery G9 که از نوع لیتیومی است و قابلیت محافظت از داده‌های روی فلش مموری و رید کنترلر را دارد با نسل‌های 9 و 10 سرورهای اچ پی سازگاری دارد. قیمت این باتری سرور اچ پی حدوداً یک میلیون و پانصد هزار تومان تا چهار میلیون تومان است، اما اگر نوع باتری یا پیکربندی آن تغییر کند، قیمت نیز متفاوت خواهد بود.

علاوه بر این برخی از خازن‌هایی رید که در باتری سرور تعبیه می‌شوند باعث گرانی این محصول نیز خواهند شد. توجه کنید که بسیاری از باتری‌های سرور دارای عمر محدودی هستند و شما باید انتظار این موضوع را داشته باید که آن را بین 3 تا 5 سال تعویض کنید.

قیمت باتری سرور HP با توجه به شرایط و نحوه ارائه توسط فروشندگان در بازار متفاوت می باشد. یکی از مواردی که در هنگام خرید باتری سرور HP میبایست رعایت کرد تاریج درج شده بر روی باتری میباشد که هرچه تاریخ جدیدتر باشد کیفیت و طول عمر بالاتری برای سرور اچ پی شما فراهم می کند.